Există elemente obligatorii de etichetare? Care sunt acestea sau mai exact cum anume ar trebui să ne prezentăm produsul în așa fel încât să iasă în evidență și să prezinte toate acele caracteristici necesare pentru a apărea la raft?
Atunci când vorbim despre elemente obligatorii de etichetare nu avem cum să negăm faptul că eticheta unui produs înseamnă cartea sa de vizită, astfel că aceasta trebuie să conțină toate acele elemente definitorii care să îi ofere consumatorului toate detaliile despre produsul pe care urmează să îl cumpere. În același timp, eticheta unui produs trebuie să fie lizibilă și să aibă un design cât se poate de creativ, uneori acesta fiind singurul element care l-ar putea diferenția de toate celelalte existente la raft.
Fiecare stat în parte prezintă anumite norme cu privire la elementele obligatorii de etichetare, însă adesea cele mai multe caracteristici conținute pe eticheta unui produs sunt valabile cam în fiecare țară. Ori de câte ori te gândești să lansezi un produs nou pe piață ai putea avea un punct de plecare observând eticheta unui alt produs similar și astfel să înțelegi ce anume este cuprins pe aceasta și mai ales cum poate fi realizată în așa fel încât consumatorul final să fie fericit că a obținut toate informațiile necesare.
Iată mai jos câteva elemente obligatorii de etichetare pe care ar trebui să le conțină produsul tău:
Numele – Acesta este un prim aspect care nu trebuie „ scăpat”. Nu avem cum să vorbim despre eticheta unui produs și nici despre norme obligatorii de etichetare dacă nu cuprinde pe aceasta numele produsului respectiv. Cu cât numele acestuia va fi mai ușor de citit, fontul ales să fie lizibil, și de o dimensiune a caracterelor suficient de mare, cu atât devine mai clar pentru consumator și va putea reacționa imediat pentru alegerea produsului tău. Să ne imaginăm că produci zacuscă – dacă eticheta va cuprinde numele produsului într-un mod cât mai ușor de citit, dar mai ales dacă vei acorda atenție elementelor grafice și fontului, cu siguranță borcanul de zacuscă ce îți aparține va fi mai ușor luat din raft.
Tot elemente obligatorii de etichetare sunt și tipul, dar și starea alimentului. Este bine să scrii dacă este sau nu lapte pasteurizat sau apă plată minerală carbogazoasă sau necarbogazificată.
Ingredientele și cantitatea lor
Așa cum este și firesc, în cadrul elementelor de etichetare nu au cum să lipsească ingredientele și cantitatea acestora. Ceea ce este bine de remarcat este că ingredientele ce conțin o cantitate mai mare sunt evidențiate primele, urmând ca în ordine descrescătoare să fie adăugate și celelalte. Tot aici sunt menționați și aditivii.
Dacă produsul conține un anumit tip de alergen este bine ca pe etichetă să fie specificat acest lucru într-un mod care să iasă ușor în evidență. Fiecare folosește o culoare specială cu litere bolduite, iar la finalul listei de ingrediente trebuie să fie menționați toți aditivii conținuți, putând fi periculoși pentru sănătate. Chiar și atunci când produsul respectiv nu conține un anumit tip de alergeni, însă în timpul procesului de producție acesta ar fi putut intra în contact cu asemenea produse este bine să se menționeze. De exemplu, ciocolata ar putea conține urme de alune, chiar dacă aceasta nu le conține sută la sută, în schimb aceasta a fost preparată pe aceeași linie de producție cu ciocolata cu alune.
Termenul de valabilitate – există oare un produs alimentar care să nu conțină termen de valabilitate? Mai mult ca sigur nu! În regulile de etichetare trebuie să fie menționat termenul de valabilitate pentru fiecare produs alimentar și nu numai. Cu toate acestea, este bine de știut că există anumite categorii de produse alimentare care nu trebuie să aibă termen de valabilitate, așa cum ar fi fructele și legumele proaspete, pâinea și produsele de panificație, guma de mestecat, sarea de bucătărie, zahărul ori vinurile. Trebuie să cunoști de dinainte care este termenul de valabilitate al acestor produse. De exemplu, pâinea iese din valabilitate la un termen de 24 de ore de la preparare.
Declarația nutrițională a produsului
Printre acele elemente obligatorii de etichetare se numără și declarația nutrițională a produsului. În ultima perioadă din ce în ce mai mult se pune accentul asupra numărului de calorii conținute de produsul respectiv, dar și asupra conținutului de proteine, glucide sau lipide, ori de fibre. În funcție de acest lucru consumatorul este în cunoștință de cauză și știe dacă poate sau nu consuma produsul respectiv, fiindu-i potrivit pentru siluetă sau sănătate.
Numele producătorului și locul de origine al produsului
Iată un alt aspect deosebit de important. Fiecare produs trebuie să prezinte numele producătorului sau a importatorului, dar și locul de origine al produsului. Dacă este vorba despre un produs importat se va indica țara de proveniență a acestuia, la fel cum se va trece pe eticheta produsului și numele importatorului și adresa exactă pentru țara de import.
Utilizarea produsului – instrucțiuni
Dacă un anumit produs are nevoie de anumite instrucțiuni speciale acestea nu pot fi cuprinse în altă parte decât în eticheta produsului respectiv. Ca atare, fie că este vorba despre deschidere sau închidere a unui produs, fie că este vorba despre modalitatea de păstrare, toate aceste lucruri vor fi specificate pe etichetă.
Pe labelprint.ro găsești acele modele de etichetă potrivite pentru tine. Ți se oferă un serviciu complet, pornind de la consultanță și până la grafică, design și tipărire. În plus, etichetele autoadezive în rolă sau în coală pot fi ușor de folosit chiar și de către tine.